Gå til hovedinnhold

Burkiniforbudet kan ikke forsvares

Publisert i Dagbladet 25.08.2016

Enkelte franske byer har forbudt bruk av det heldekkende badeplagget burkini på offentlige strender. En slik politikk vil ødelegge en allerede tynnslitt tillit mellom franske myndigheter og deler av den franske befolkning.  
Men ikke nok med det. Burkiniforbudet er ikke bare dårlig integreringspolitikk, det er også svært vanskelig å rettferdiggjøre på et prinsipelt grunnlag.

I et demokratisk samfunn med religionsfrihet skal terskelen for å regulere hvordan folk går kledd være høy. Selvfølgelig er det likevel mulig å rettferdiggjøre enkelte typer reguleringer av folks påkledning i det offentlige rom generelt, eller i spesifikke kontekster. Det går for eksempel an å argumentere for et forbud mot å gå naken i offentligheten. Det er ikke urimelig å anta at mennesker som sprader nakne rundt i trafikken kan utgjøre et forstyrrende og dermed trafikkfarlig element (uten at jeg skal konkludere videre her). Det går også an å argumentere for at enkelte typer plagg bør forbys i visse kontekster. Et eksempel kan være forbud mot plagg som skjuler ansiktet hvis personen som bærer plagget opptrer som offentlig tjenesteperson. Det som kjennetegner begge disse typene reguleringer er at de knytter seg først og fremst til funksjonen et plagg, eller fravær av visse typer plagg har, og ikke først og fremst til symbolikk.

Det at vi som samfunn langt på vei ikke regulerer folks klesvalg i det offentlige rom ut fra politiske, religiøse eller verdimessige preferanser er et gode, såfremt man er enig i at fravær av totalitære trekk er bra. Så må vi spørre: kan burkiniforbudet rettferdiggjøres ut fra burkiniens funksjon, på samme måte som forbud mot å vandre naken langs gata i norske byrom? Nei. Nei og atter nei. Hindrer burkinien personen som ikler seg plagget å bade? Nei. Hindrer burkinien personer som er i nærheten av den burkinikledde personen å bade? Nei. Skjuler burkinien deler av den burkinikledde personens kropp som bør være synlig for at personen skal kunne kommunisere med omverdenen på en påkrevd måte? Nei. Konklusjonen er dermed at et burkiniforbud, ut fra et funksjonelt prinsipp, ikke er lettere å rettferdiggjøre enn ett bikiniforbud, ett badedraktforbud eller et forbud mot å bade i heldekkende drakt. Bading i heldekkende drakt kan forøvrig være nødvendig for personer med sart hud.
Så vil sikkert noen innvende: "men kan ikke forbud mot plagg begrunnet i plaggenes symbolikk være legitimt i visse tilfeller?". De franske domstolenes argumentasjon tar nemlig utgangspunkt i det at burkinien er et symbol på religionen Islam. Men, terskelen for å regulere folks klesvalg ut fra symbolikk bør, i et demokratisk samfunn med religionsfrihet, være mye høyere enn terskelen for å regulere klesvalg ut fra funksjonelle hensyn. Hvis myndigheter faktisk trår over den terskelen, forbyr plagg i det offentlige rom med utgangspunkt i symbolikk, så bør det ligge et prinsipp bak. Et slikt prinsipp skal sette en logisk konsistent grense for hva slags type symbolikk som er greit å formidle gjennom klær, og hva slags type symbolikk som ikke skal få formidles gjennom klær, og dermed få konsekvenser for alle typer bekledning. Et slikt type prinsipp ligger ikke bak forbudet mot burkini.
Avslutningsvis må det nevnes at når franske myndigheter først har tråkka i salaten med dette forbudet, kunne man i det minste håpe på at politiet skulle håndheve forbudet litt mer smidig enn å tvinge personer til å kle av seg i det offentlige rom.

Kommentarer

  1. http://www.geo365.no/miljo/temperaturen-styrer-co2-nivaet-ikke-omvendt/

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Et anstendig samfunn forbyr ikke tigging

Publisert i Rogalands Avis 12.05.2017 Denne uka ble det klart at Sola kommune innfører et tiggeforbud. Kommunepolitikerne trekker fram litt ymse argumenter for vedtaket, men det er tydelig at den mye omtalte NRK-dokumentaren om tigging har spilt en rolle i å aktualisere dette. Dokumentaren som avdekker at tigging brukes av innreisende som et skalkeskjul for annen kriminalitet har opprørt mange av oss. Vi i De Grønne mener likevel at et forbud mot tigging er feil vei å gå. I et liberalt demokrati er det nemlig veldig rart at vi skal forby en i utgangspunktet harmløs handling, fordi den kan være skalkeskjul for kriminalitet. Diskusjonen hadde vært en helt annen (eller aldri oppstått!) om det gjaldt forbud mot å la folk pusse opp husene sine fordi oppussing av hus ofte er et skalkeskjul for kriminalitet. Vi forbyr hverken frisørsalonger, bilvaskerier eller hoteller, selv om både frisørsalonger, bilvaskerier og hoteller svært ofte brukes til å skjule både hvitvasking av penger, bedr

Luftfarten må også kutte utslipp

Jeg er veldig glad i å reise og mener det å ha muligheten til å fly er et privilegium. Et privilegium jeg også ønsker dagens oppvoksende generasjon skal ha tilgang på. Dessuten ønsker jeg en reiselivsnæring i vekst. Reising er et gode. Samtidig må vi huske at det er i både arbeidstakeres, turisters og ikke minst reiselivsnæringas interesse å bekjempe klimaendringer. Dette av den enkle grunn at klimaendringer som ikke stanses kan komme til å ødelegge noen av våre aller mest populære reisemål. Reiseglade mennesker burde være blant de aller første til å erkjenne godene ved å bekjempe global temperaturstigning. Når vi skal gjøre nettopp det, så må også luftfarten ta sin del av utslippskuttene. Det gjør de ikke i dag. Det er politikernes ansvar å gjøre noe med det. Utslipp fra fly sammenlignet med bil illustrerer godt hvor viktig og effektivt det er å kutte utslipp fra luftfarten. En helgetur til London tilsvarer like store utslipp av klimagasser som et halvt års gjennomsnittsforbruk

47 norske ulver skal skytes. Det er en skam.

Publisert i Dagbladet 25.09.2016 Etter at norske rovviltnemder forrige uke vedtok at 47 norske ulver skal skytes i vinter, har debatten om norsk rovdyrpolitikk fått nytt liv. Blant de som støtter vedtaket er det særlig tre argumenter som stadig løftes fram for å rettferdiggjøre uttak av to tredjedeler av den norske ulvebestanden. Ingen av dem holder vann. Først må vi ha det klart for oss hva det egentlig betyr at to tredjedeler av den norske ulvebestanden skal skytes samtidig som ulvesonen innskrenkes. Med en bestand på under 40 individer vil forutsetningene for sunn reproduksjon svekkes radikalt. I praksis vil dette være et stort steg på vei mot utryddelse av ulv i norsk fauna. Hvorfor mener noen at dette er greit og riktig? Det første argumentet som trekkes fram er at den todelte målsetningen om levende beitenæring og levedyktig ulvebestand, er umulig. Ulven må vike for sauenæringa fordi belastningen på sauebønder og befolkning forøvrig i, og i randen av ulvesonen er for