Haugesund kommune går over sommeren i gang med å fjerne
parkeringsplasser sør for Biblioteket i sentrum. Arealet som før har vært
forbeholdt biler, skal nå tilegnes mennesker.
Nå blir det park og lekeplass for de minste. Dette er en
gledelig nyhet! Slike omreguleringer er med til å skape et mer levende sentrum.
Å prioritere syklende, gående og kollektivreisende i bykjernen bør bli et
overordnet prinsipp i all byplanlegging.
Det er
ventet enorm vekst i personreiser i hele Rogaland de neste 15 årene. Nasjonale
og lokale politikere ønsker veksten skal skje på buss, sykkel og gangveier. Det
er det god grunn til. Om all vekst i personreiser skal tas av bilen ville vi
forpestet luftkvaliteten, bykjernene ville blitt utrivelige og verst: de fleste
av oss ville brukt mange flere timer i uka på å sitte i kø inn og ut av
Haugesund.
De
folkevalgte forventer at folk i stadig større grad skal velge el-sykkel eller
buss. Tirsdag vedtok Fylkestinget å innføre lavprisbillett på buss, som en
varig løsning i Haugesundsområdet. Prøveprosjektet har gitt enormt gode
resultater. Mange flere reiser kollektivt, en utvikling som bekrefter at god
tilrettelegging for det man ønsker mer av, virker. Men forbedringspotensialet for
kollektivtransport fra Haugesund ut mot distriktene og tilgang på sykkelveier
er fortsatt stort i Haugesund. Men, samtidig som det jobbes med å utbedre dette
må vi også forberede oss på at stadig færre skal kjøre bil inne i selve
bykjernen. Da er det en helt riktig prioritering å fjerne parkeringsplasser.
Dette gir oss mer plass i bykjernen til å skape trivsel, bedre framkommelighet
for gående og syklende og flere muligheter til å skape møteplasser og grønne
lunger som bidrar til en mer attraktiv bykjerne. Et naturlig neste skritt må
være at nye arbeidsplasser og boliger som etableres i eller rundt bykjernen
skal være i nærheten av kollektivknutepunkt.
En by med
færre parkeringsplasser, og flere sykkel og kollektivreisende, er en god og
sunn by. Det er en by også tilgjengelig for barn og lungesyke. Det er en by med
mer plass til byliv og felleskap i det offentlige rom. Samvær i parker, ved
lekeapparatene og i gata. En by som kan lokke med så mye mer enn det
kjøpesentre kan. Det er en by man kommer seg til - kanskje om nødvendig med
bil, men ikke en by hvor bilen er det primære fremkomstmiddelet inne i selve
sentrum. Vi gleder oss til å se den nye parken tar form. Og vi er klare til å
føre en helhetlig politikk for et menneskevennlig og mer levende Haugesund
sentrum.
Kommentarer
Legg inn en kommentar