Det er flere uker siden Pride, men jeg har ikke greid å slutte helt å tenke på debatten rundt familieministerens fravær. Kjell Ingolf
Ropstad var der ikke. Stortinget hadde ikke heist regnbueflagget. jeg har gått og tygga litt på de begrunnelsene stortingsflertallet og statsrådens hadde. Jeg syns de ligner hverandre, og at begge er ganske dårlige.
De siste årene har Pride vokst i omfang over
hele Norge. I Oslo er feiringen gedigen, varer over flere dager og toppes med
paraden hvor en rekke privatpersoner, bedrifter, organisasjoner og partier
deltar. Paraden er både fest og protest, det er en feiring av de rettighetene skeive
har tilkjempet seg. Det er en fest for frihet og kjærlighet. Det er en protest
mot den diskrimineringen og volden skeive fortsatt møter på byen, innenfor
hjemmets fire vegger, i arbeidslivet og ikke minst: i andre land.
I årets parade gikk statsministeren forrest
sammen med Oslo-ordføreren, Oslos politimester og lederen for FRI, Ingvild
Endestad. Jonas Gahr Støre, Nikolai Astrup og Lan Marie Berg var blant
politikerne du kunne oppdage blant de 50.000 paradedeltakerne. Forsvaret,
Kriminalomsorgen, Nordea, Universitet i Oslo og BI var blant de svært mange
institusjonene som deltok. Gjennom uka i forkant hadde både Rådhuset og
Politihuset heist regnbueflagget. Statsråd Ropstad vil likevel ikke delta i
paraden. Begrunnelsen? Han er uenig i det “politiske budskapet”.
Stortingsflertallet stemte ned forslaget om å heise regnbueflagget fordi Pride
er en “politisk markering”. Disse forklaringene holder ikke vann.
Premissene Ropstad og stortingsflertallet tar
utgangspunkt i, er at Pride-paraden først og fremst er en politisk markering av
standpunkt enkeltsaker arrangøren, FRI, forfekter. Eksemplene
KrF-statsråden har trukket fram er: avvikling av sexkjøpsloven og legalisering
av surrogati. Jeg antar at det er de samme type sakene stortingsflertallet har
hatt i tankene når de har brukt prinsippet om at Stortinget som institusjon
ikke skal drive politisk markering, til å si nei til å heise regnbueflagget.
Men for alle som har deltatt i paraden, og alle som så hvor mangfoldig massen
av deltakere var, blir det åpenbart: det som forener deltakerne i Pride-paraden
er ikke saker med tydelig partipolitisk slagside. Pride-deltakerne forenes av
kampen for retten til å elske og å være seg selv.
At dette, kjærlighetsfesten for dem som har
blitt nektet kjærlighet, er kjernen, blir åpenbart når man ser på hvordan
markeringen av Pride foregår. Når hundrevis av medlemmer av Arbeiderpartiet går
i Pride er det umulig å tro på at det finnes et implisitt krav om tilslutning til FRI i
spørsmålet om surrogati, for å få gå i paraden. Har Jonas Gahr Støre fått ett
eneste spørsmål om hvorvidt han burde holdt seg unna paraden fordi han leder et
parti som ikke går inn for
legalisering av surrogati? Ikke såvidt jeg har fått med meg.
Eller ta politiet, som håndhever
sexkjøpsloven. Kunne de deltatt i paraden om deltakelsen først og fremst ble
assosiert med et spesifikt politisk standpunkt knyttet til denne saken? Neppe.
Såvidt jeg vet tar ei heller BI, Oslo kommune eller OsloMet standpunkt i
konkrete politiske saker, det være seg om sexkjøpslov, surrogati eller helt
andre ting. Likevel stilte alle disse institusjonene i paraden. Poenget er:
både stortingsflertallet og Ropstad har laget seg en mening om hva Pride er
basert på teori, snarere enn empiri. At Politihuset heiser regnbueflagget, at
så mange ulike institusjoner går i Pride, at både offentlige ansatte og private
bedrifter stiller med faner, det tyder på èn ting: stortingsflertallet og
Ropstad tror feil om hva det innebærer å markere Pride og hva Pride har blitt.
Dagbladet-spaltist Tonje Gjevjon uttrykte støtte til stortingsflertallets
avgjørelse om ikke å heise regnbueflagget. Hun sammenlignet markeringen med
1.mai og 8.mars og påpekte at det helt ville vært rart av Stortinget å flagge
under markeringer med så tydelig politisk slagside. Men Gjevjon gjør feil i å
sammenligne Pride med 1.mai og 8.mars. For Pride har ikke en partipolitisk
slagside på samme måte som 1.mai og 8.mars. Det kan godt hende at mange, særlig
de som går i toget for å markere kampen for rettigheter som enda ikke er
tilkjempet, at Pride burde ligne mer på 8.mars-toget i form. Men det er ikke det påstanden til Gjevjon eller Ropstad
går ut på, at noen ønsker at Pride
lignet mer på 8.mars. Påstanden er at Pride allerede er en politisk markering av samme format som de andre eksemplene.
Folk som var i Oslo sentrum på lørdag vil ha innvendinger mot den
virkelighetsoppfatningen.
Å delta i Pride-paraden handler, for mange, først og fremst om å markere at vi fortsatt må kjempe for noe så harmløst som at alle voksne samtykkende skal få elske den de vil, og at folk skal få leve ut identiteten sin. Og derfor ser vi fremtredende politikere fra alle
stortingspartier, bortsett fra KrF, i paraden. Derfor er 270.000 av Oslos
innbyggere tilskuere og heier på paraden. Ikke fordi de er enige om all politikken FRI står for, men fordi
folk flest heier på det grunnleggende budskapet: kjærligheten er fri, og det er
dypt urettferdig at enkelte har vært og er frarøvet det å leve den ut. At FRI
og en rekke enkeltorganisasjoner også får bruke paraden til å markere
standpunkt i flere saker som fortsatt er i spill, skulle bare mangle.
Ingen kan tvinge Kjell Ingolf Ropstad til å gå
i Pride-paraden. Men jeg syns fortsatt det er viktig å påpeke at begrunnelsen hans for å la være er ganske dårlig. Enten har Ropstad aldri vært nært nok på Oslo-pride til å ta
innover seg at markeringen er noe annet enn det han tror. Eller så syns han det
er lettere å forklare sin manglende deltakelse med saker få krever at han
skal ombestemme seg i, for å kunne gå i paraden, heller enn å si rett ut at han
ikke identifiserer seg med grunnideen: at all kjærlighet på alle måter er like mye verdt.
Kommentarer
Legg inn en kommentar