Gå til hovedinnhold

Dårlige unnskyldninger for ikke å markere Pride



Det er flere uker siden Pride, men jeg har ikke greid å slutte helt å tenke på debatten rundt familieministerens fravær. Kjell Ingolf Ropstad var der ikke. Stortinget hadde ikke heist regnbueflagget. jeg har gått og tygga litt på de begrunnelsene stortingsflertallet og statsrådens hadde. Jeg syns de ligner hverandre, og at begge er ganske dårlige. 

De siste årene har Pride vokst i omfang over hele Norge. I Oslo er feiringen gedigen, varer over flere dager og toppes med paraden hvor en rekke privatpersoner, bedrifter, organisasjoner og partier deltar. Paraden er både fest og protest, det er en feiring av de rettighetene skeive har tilkjempet seg. Det er en fest for frihet og kjærlighet. Det er en protest mot den diskrimineringen og volden skeive fortsatt møter på byen, innenfor hjemmets fire vegger, i arbeidslivet og ikke minst: i andre land.

I årets parade gikk statsministeren forrest sammen med Oslo-ordføreren, Oslos politimester og lederen for FRI, Ingvild Endestad. Jonas Gahr Støre, Nikolai Astrup og Lan Marie Berg var blant politikerne du kunne oppdage blant de 50.000 paradedeltakerne. Forsvaret, Kriminalomsorgen, Nordea, Universitet i Oslo og BI var blant de svært mange institusjonene som deltok. Gjennom uka i forkant hadde både Rådhuset og Politihuset heist regnbueflagget. Statsråd Ropstad vil likevel ikke delta i paraden. Begrunnelsen? Han er uenig i det “politiske budskapet”. Stortingsflertallet stemte ned forslaget om å heise regnbueflagget fordi Pride er en “politisk markering”. Disse forklaringene holder ikke vann.

Premissene Ropstad og stortingsflertallet tar utgangspunkt i, er at Pride-paraden først og fremst er en politisk markering av standpunkt enkeltsaker arrangøren, FRI, forfekter. Eksemplene KrF-statsråden har trukket fram er: avvikling av sexkjøpsloven og legalisering av surrogati. Jeg antar at det er de samme type sakene stortingsflertallet har hatt i tankene når de har brukt prinsippet om at Stortinget som institusjon ikke skal drive politisk markering, til å si nei til å heise regnbueflagget. Men for alle som har deltatt i paraden, og alle som så hvor mangfoldig massen av deltakere var, blir det åpenbart: det som forener deltakerne i Pride-paraden er ikke saker med tydelig partipolitisk slagside. Pride-deltakerne forenes av kampen for retten til å elske og å være seg selv. 

At dette, kjærlighetsfesten for dem som har blitt nektet kjærlighet, er kjernen, blir åpenbart når man ser på hvordan markeringen av Pride foregår. Når hundrevis av medlemmer av Arbeiderpartiet går i Pride er det umulig å tro på at det finnes et implisitt krav om tilslutning til FRI i spørsmålet om surrogati, for å få gå i paraden. Har Jonas Gahr Støre fått ett eneste spørsmål om hvorvidt han burde holdt seg unna paraden fordi han leder et parti som ikke går inn for legalisering av surrogati? Ikke såvidt jeg har fått med meg.

Eller ta politiet, som håndhever sexkjøpsloven. Kunne de deltatt i paraden om deltakelsen først og fremst ble assosiert med et spesifikt politisk standpunkt knyttet til denne saken? Neppe. Såvidt jeg vet tar ei heller BI, Oslo kommune eller OsloMet standpunkt i konkrete politiske saker, det være seg om sexkjøpslov, surrogati eller helt andre ting. Likevel stilte alle disse institusjonene i paraden. Poenget er: både stortingsflertallet og Ropstad har laget seg en mening om hva Pride er basert på teori, snarere enn empiri. At Politihuset heiser regnbueflagget, at så mange ulike institusjoner går i Pride, at både offentlige ansatte og private bedrifter stiller med faner, det tyder på èn ting: stortingsflertallet og Ropstad tror feil om hva det innebærer å markere Pride og hva Pride har blitt.

Dagbladet-spaltist Tonje Gjevjon uttrykte støtte til stortingsflertallets avgjørelse om ikke å heise regnbueflagget. Hun sammenlignet markeringen med 1.mai og 8.mars og påpekte at det helt ville vært rart av Stortinget å flagge under markeringer med så tydelig politisk slagside. Men Gjevjon gjør feil i å sammenligne Pride med 1.mai og 8.mars. For Pride har ikke en partipolitisk slagside på samme måte som 1.mai og 8.mars. Det kan godt hende at mange, særlig de som går i toget for å markere kampen for rettigheter som enda ikke er tilkjempet, at Pride burde ligne mer på 8.mars-toget i form. Men det er ikke det påstanden til Gjevjon eller Ropstad går ut på, at noen ønsker at Pride lignet mer på 8.mars. Påstanden er at Pride allerede er en politisk markering av samme format som de andre eksemplene. Folk som var i Oslo sentrum på lørdag vil ha innvendinger mot den virkelighetsoppfatningen.

Å delta i Pride-paraden handler, for mange, først og fremst om å markere at vi fortsatt må kjempe for noe så harmløst som at alle voksne samtykkende skal få elske den de vil, og at folk skal få leve ut identiteten sin. Og derfor ser vi fremtredende politikere fra alle stortingspartier, bortsett fra KrF, i paraden. Derfor er 270.000 av Oslos innbyggere tilskuere og heier på paraden. Ikke fordi de er enige om all politikken FRI står for, men fordi folk flest heier på det grunnleggende budskapet: kjærligheten er fri, og det er dypt urettferdig at enkelte har vært og er frarøvet det å leve den ut. At FRI og en rekke enkeltorganisasjoner også får bruke paraden til å markere standpunkt i flere saker som fortsatt er i spill, skulle bare mangle.

Ingen kan tvinge Kjell Ingolf Ropstad til å gå i Pride-paraden. Men jeg syns fortsatt det er viktig å påpeke at begrunnelsen hans for å la være er ganske dårlig. Enten har Ropstad aldri vært nært nok på Oslo-pride til å ta innover seg at markeringen er noe annet enn det han tror. Eller så syns han det er lettere å forklare sin manglende deltakelse med saker få krever at han skal ombestemme seg i, for å kunne gå i paraden, heller enn å si rett ut at han ikke identifiserer seg med grunnideen: at all kjærlighet på alle måter er like mye verdt. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Et anstendig samfunn forbyr ikke tigging

Publisert i Rogalands Avis 12.05.2017 Denne uka ble det klart at Sola kommune innfører et tiggeforbud. Kommunepolitikerne trekker fram litt ymse argumenter for vedtaket, men det er tydelig at den mye omtalte NRK-dokumentaren om tigging har spilt en rolle i å aktualisere dette. Dokumentaren som avdekker at tigging brukes av innreisende som et skalkeskjul for annen kriminalitet har opprørt mange av oss. Vi i De Grønne mener likevel at et forbud mot tigging er feil vei å gå. I et liberalt demokrati er det nemlig veldig rart at vi skal forby en i utgangspunktet harmløs handling, fordi den kan være skalkeskjul for kriminalitet. Diskusjonen hadde vært en helt annen (eller aldri oppstått!) om det gjaldt forbud mot å la folk pusse opp husene sine fordi oppussing av hus ofte er et skalkeskjul for kriminalitet. Vi forbyr hverken frisørsalonger, bilvaskerier eller hoteller, selv om både frisørsalonger, bilvaskerier og hoteller svært ofte brukes til å skjule både hvitvasking av penger, bedr

Luftfarten må også kutte utslipp

Jeg er veldig glad i å reise og mener det å ha muligheten til å fly er et privilegium. Et privilegium jeg også ønsker dagens oppvoksende generasjon skal ha tilgang på. Dessuten ønsker jeg en reiselivsnæring i vekst. Reising er et gode. Samtidig må vi huske at det er i både arbeidstakeres, turisters og ikke minst reiselivsnæringas interesse å bekjempe klimaendringer. Dette av den enkle grunn at klimaendringer som ikke stanses kan komme til å ødelegge noen av våre aller mest populære reisemål. Reiseglade mennesker burde være blant de aller første til å erkjenne godene ved å bekjempe global temperaturstigning. Når vi skal gjøre nettopp det, så må også luftfarten ta sin del av utslippskuttene. Det gjør de ikke i dag. Det er politikernes ansvar å gjøre noe med det. Utslipp fra fly sammenlignet med bil illustrerer godt hvor viktig og effektivt det er å kutte utslipp fra luftfarten. En helgetur til London tilsvarer like store utslipp av klimagasser som et halvt års gjennomsnittsforbruk

47 norske ulver skal skytes. Det er en skam.

Publisert i Dagbladet 25.09.2016 Etter at norske rovviltnemder forrige uke vedtok at 47 norske ulver skal skytes i vinter, har debatten om norsk rovdyrpolitikk fått nytt liv. Blant de som støtter vedtaket er det særlig tre argumenter som stadig løftes fram for å rettferdiggjøre uttak av to tredjedeler av den norske ulvebestanden. Ingen av dem holder vann. Først må vi ha det klart for oss hva det egentlig betyr at to tredjedeler av den norske ulvebestanden skal skytes samtidig som ulvesonen innskrenkes. Med en bestand på under 40 individer vil forutsetningene for sunn reproduksjon svekkes radikalt. I praksis vil dette være et stort steg på vei mot utryddelse av ulv i norsk fauna. Hvorfor mener noen at dette er greit og riktig? Det første argumentet som trekkes fram er at den todelte målsetningen om levende beitenæring og levedyktig ulvebestand, er umulig. Ulven må vike for sauenæringa fordi belastningen på sauebønder og befolkning forøvrig i, og i randen av ulvesonen er for