Gå til hovedinnhold

Den gode skolen

Igår ble PISA-testene lagt fram, og norske elever gjør det visstnok dårlig. Vi gjør det dårlig i matematikk, dårlig i naturfag, dårligere enn svenskene og finnene. "Vi har et realfagsproblem" sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. "Lærerne trenger et løft" sier han. Men hva er egentlig problemet i norsk skole? Og hva er egentlig et løft?

Først og frems syns jeg det er pysete av kunnskapsministeren å ikke dykke lenger ned i problemstillingene knytta til skolepolitikken, for å nyansere disse. Han padler rundt på overflaten og snakker om et lærerløft, istede for å belyse mulige årsaker til at lærerens status er altfor lav, og lærerens trivsel på egen arbeidsplass synker. Det er verdt å spørre seg om det at Røe Isaksen unnlater å føre debatten inn på et dypere plan, kanskje er nettopp et av kjennetegnene på den skoleproblematikken han burde bidra til å løse. 

For er det ikke egentlig et paradoks at skolepolitikerne om og om igjen forteller hvor mye som er dårlig med norsk skole, men sjeldent - om ikke aldri - debatterer hva den gode skolen egentlig er for noe. Og da mener jeg for skolens, elevenes og lærernes skyld, ikke for egen politisk vinnings skyld. Er virkelig den norske debattkulturen så platt at ingen makthavere tør å innrømme det nokså åpenbare faktum; at fasitsvaret på god norsk skole finnes ikke per idag? Norsk skoleproblematikk kan deles i to: problematikk på debattnivå og problematikk på innholdsnivå. Her er det verdt å drøfte at sistnevnte muligens forverres av førstnevnte, og dette er skolepolitikernes ansvar. 

Jeg tror vi kan spørre hvem som helst, barn elller voksen, politikere fra Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet eller De Grønne, og alle vil være enige om at skolen er helt spesielt verdifull. Alle vil være enige om at skolen er en av de definitivt viktigste institusjonene vi har i samfunnet. Sammen med foreldrene skal skolen gjøre norske elever til kritiske og evnerike samfunnsborgere, framtidas borgere. 
At politkerne er enige om skolens verdi burde jo være et solid utgangspunkt for en fornuftig debatt om hvordan man skal gjøre skolen best mulig. Dessverre ser det ut til at de fleste skolepolitikerne hopper glatt over diskusjonen om den gode skolen, og befinner seg på heltid i debatten om hvilke virkemidler politikerne skal benytte for å nå toppen. Og hva er egentlig toppen? Er det PISA-test-toppen som er toppen? Jeg bare nevner at lakmustesten på en helhetlig og gjennomgående god skole ikke nødvendigvis er hvorvidt norske elleveåringer scorer bedre enn svenske elleveåringer i algebra. 

Jeg opplever det som om ambisjonen om å nå toppen i internasjonale rankinger er det eneste premisset som er felles for norske skolepolitikere når de diskuterer, og det syns jeg er skikkelig dumt. Når norske elever gang på gang "mislykkes" i internasjonale tester, ser det ut til at politikerne blir grepet av en litt udefinerbar panikk. Resultatet av denne panikken blir skremmende nok en stadig større inngripen fra politikerne og inn på lærerens arbeidsplass. Mer og mer og mer av reformer, løft, prøveprosjekter og rapporteringsrutiner. Mer av alt, i håp om at noe skal virke, og alt blir tredd nedover den norske skolen, elever og lærere i et tempo som vitner om alt annet enn respekt for denne uunværelig institusjonens behovfor kontinuitet. Samtidig beveger vi oss dessverre lenger og lenger vekk fra debatten om den gode skolen. Er det rart veien mot denne blir stadig mer svingete, rotete? Den blir rett og slett preget av politikere som langt overskrider sin kompetanse. Eksempler på dette er innføring prøveprosjekt med anonym retting, karakterer i barneskolen og stadig økende krav til rapportering, uten forskning, uten lærerstab eller elevundersøkelser å støtte seg på? 

Hverken Torbjørn Røe Isaksen, Kristin Halvorsen, en hvilken som helst annen politiker eller jeg, har svaret på nøyaktig hva den gode skolen er. Kjennetegn som trivsel, gode lærere, kreativitet og faglig tyngde kan man enes om, men så lenge man ikke kjenner til den endelige oppskriften på å være sterk - på alle disse områdene - betyr det at vi mer enn noe trenger en både ydmyk og konstruktiv debatt. 

Kjennetegnene på den gode skolen kan være så mangt. I samtalen om denne vil man forhåpentligvis komme nærmere hva som er problematikken i skolen idag. For eksempel frafall i videregående skole, så detaljerte kompetansemål at de snart spiser seg selv, og en papirmølle som snart sluker store deler av lærerens klasseromstid. Kommer man hit vil det være lettere både å peke på årsakene til dårlige prestasjoner, og årsakene til gode prestasjoner. 

Jeg tror det er på tide at norske skolepolitikere innser sine begrensninger i litt større grad. Når sist hørte du liksom en helseminister fortelle en kirurg hvordan vedkommende skulle gjennomføre en hofteoperasjon? Underveis i den forhåpentligvis kommende nyanserte skoledebatten, må man omtale læreryrket med respekt, man må slutte å være skråsikker der magiske løsninger ikke finnes, og man må i felleskap etterstrebe nyansene. Først da vil en trenge dypere inn i hva "realfagsproblemet" er, eller hva "lærerløftet" skal bestå i. 

Toppen av PISA-testene skal ikke være definisjonen på en bra skole, men heller i beste fall en heldig konsekvens av den gode skolen. 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Et anstendig samfunn forbyr ikke tigging

Publisert i Rogalands Avis 12.05.2017 Denne uka ble det klart at Sola kommune innfører et tiggeforbud. Kommunepolitikerne trekker fram litt ymse argumenter for vedtaket, men det er tydelig at den mye omtalte NRK-dokumentaren om tigging har spilt en rolle i å aktualisere dette. Dokumentaren som avdekker at tigging brukes av innreisende som et skalkeskjul for annen kriminalitet har opprørt mange av oss. Vi i De Grønne mener likevel at et forbud mot tigging er feil vei å gå. I et liberalt demokrati er det nemlig veldig rart at vi skal forby en i utgangspunktet harmløs handling, fordi den kan være skalkeskjul for kriminalitet. Diskusjonen hadde vært en helt annen (eller aldri oppstått!) om det gjaldt forbud mot å la folk pusse opp husene sine fordi oppussing av hus ofte er et skalkeskjul for kriminalitet. Vi forbyr hverken frisørsalonger, bilvaskerier eller hoteller, selv om både frisørsalonger, bilvaskerier og hoteller svært ofte brukes til å skjule både hvitvasking av penger, bedr

Luftfarten må også kutte utslipp

Jeg er veldig glad i å reise og mener det å ha muligheten til å fly er et privilegium. Et privilegium jeg også ønsker dagens oppvoksende generasjon skal ha tilgang på. Dessuten ønsker jeg en reiselivsnæring i vekst. Reising er et gode. Samtidig må vi huske at det er i både arbeidstakeres, turisters og ikke minst reiselivsnæringas interesse å bekjempe klimaendringer. Dette av den enkle grunn at klimaendringer som ikke stanses kan komme til å ødelegge noen av våre aller mest populære reisemål. Reiseglade mennesker burde være blant de aller første til å erkjenne godene ved å bekjempe global temperaturstigning. Når vi skal gjøre nettopp det, så må også luftfarten ta sin del av utslippskuttene. Det gjør de ikke i dag. Det er politikernes ansvar å gjøre noe med det. Utslipp fra fly sammenlignet med bil illustrerer godt hvor viktig og effektivt det er å kutte utslipp fra luftfarten. En helgetur til London tilsvarer like store utslipp av klimagasser som et halvt års gjennomsnittsforbruk

47 norske ulver skal skytes. Det er en skam.

Publisert i Dagbladet 25.09.2016 Etter at norske rovviltnemder forrige uke vedtok at 47 norske ulver skal skytes i vinter, har debatten om norsk rovdyrpolitikk fått nytt liv. Blant de som støtter vedtaket er det særlig tre argumenter som stadig løftes fram for å rettferdiggjøre uttak av to tredjedeler av den norske ulvebestanden. Ingen av dem holder vann. Først må vi ha det klart for oss hva det egentlig betyr at to tredjedeler av den norske ulvebestanden skal skytes samtidig som ulvesonen innskrenkes. Med en bestand på under 40 individer vil forutsetningene for sunn reproduksjon svekkes radikalt. I praksis vil dette være et stort steg på vei mot utryddelse av ulv i norsk fauna. Hvorfor mener noen at dette er greit og riktig? Det første argumentet som trekkes fram er at den todelte målsetningen om levende beitenæring og levedyktig ulvebestand, er umulig. Ulven må vike for sauenæringa fordi belastningen på sauebønder og befolkning forøvrig i, og i randen av ulvesonen er for