“Universitetene må legge fra seg hundreårige tradisjoner til fordel for
relevant kunnskap”. Slik åpner Johan Hertzberg teksten hvor han tar til orde
for å gjøre ExPhil valgfritt. Hertzberg påstår altså at det er et
motsetningsforhold mellom tradisjoner og relevant kunnskap. Merkelig. Dette er
bare den første av en rekke feilslutninger som gjør Hertzbergs innlegg til et
glimrende eksempel på nettopp hvorfor ExPhil bør beholdes, ja kanskje endatil
utvides.
Hertzberg går med på at formålet med ExPhil er godt, men at faget
likevel ikke fungerer etter hensikten. Han sier målet med ExPhil skal være å
bidra til kritisk tenkning og refleksjon blant studentene, samt å gi dem et
best mulig utgangspunkt for å være kritiske til sitt eget fag. Fra dette
utgangspunktet hopper Hertzberg ganske raskt til konklusjonen: løsningen er å
gi fagmiljøene er frihet og selvstendighet til selv å besørge formålet ExPhil
har i dag. Det er flere problemer med dette argumentet.
For det første virker det ikke som Hertzberg vurderer hvorvidt det å se
på sitt eget fag med et annet blikk enn
det fagmiljøet selv produserer, kan bidra til kritisk refleksjon. Hertzberg
syns visst at kritisk tenkning og refleksjon rundt eget fag automatisk sikres
best innenfor det relevante fagmiljøets rammer. Det er nettopp denne typen
holdning til eget fagområdes fortreffelighet ExPhil skal rokke ved. Ideen om at
et bredt innsyn i mangfoldet av etiske problemstillinger som kan oppstå i
livet, såvel som forskningen og studievirksomheten, er av generell nytte, er
nettopp århundregammel. Det har Hertzberg helt rett i. Og det med god grunn.
Litt historie om universitetene som institusjon og generell vitenskapelig
virksomhet er et godt fundament for videre studier og forskning.
For det andre virker det ikke som Hertzberg vurderer muligheten for at
tverrfaglighet kan være et gode i seg selv. Å få et lite innblikk i hvordan ulike vitenskaper, med ulike vitenskapelige
metoder, har berettigelse, kan begrunnes og kritiseres, er et viktig verktøy,
for å sikre kritisk refleksjon. Å se sitt eget fagområde fra en annen vinkel,
eller i sammenheng med den universitetstradisjonen det inngår i, ruster mot
ensporethet og farlige blindsoner. Det er også underlig at Hertzberg ser det at
vi blir mer spesialiserte innenfor egne fagområder som argument mot et obligatorisk ExPhil-fag. Er ikke
nettopp det forholdet med på å gjøre innsikt i vitenskapsteori, historie og
etikk og vitenskapelige metoder viktigere enn noen gang?
At ExPhil-faget har potensial for forbedring går jeg gjerne med på. Hva
som leses, hvordan undervisningen foregår og hvilke krav som skal stilles til
studentene bør diskuteres løpende. Hertzberg virker kråsikker på at det enkelte
fagområde selv er i stand til å fylle det som i dag er ExPhils hensikt. Da blir
jeg nysgjerrig på hva han tenker om nettopp ExPhil slik faget er utformet på
UiO i dag, sammenlignet med hva han ser for seg og argumenterer for. Et slikt
svar fra Hertzberg kan også en pekepinn på hvorvidt han egentlig har tatt seg
bryet med å gjennomgå og innholdet i dagens ExPhil i det hele tatt.
Kommentarer
Legg inn en kommentar