Gå til hovedinnhold

Parallelllsamfunn i Oslo?

I fire drabantbydeler i Oslo er andelen innvandrere i ferd med å overstige 60%. Helge Andre Njåstad fra FrP sier i dag til Klassekampen at tallene viser at vi er på full fart mot et parallellsamfunn i Oslo. Løsningen på dette påståtte problemet finnes i følge Njåstad i hans egen integreringspolitikk.

Men vent, er vi egentlig på vei i full fart mot parallellsamfunn i Oslo? Og om vi så er, vil FrPs integreringspolitikk rette opp en slik utvikling.

De korte svarene er nei og nei.

Før jeg gir litt mer utfullende svar er det viktig å klargjøre en definisjon. For hva mener vi egentlig med "parallellsamfunn"? Aftenposten har de siste månedene laget en artikkelserie om tematikken, og benytter ofte fire indikatorer på parallelle samfunn, som kan være nyttige å bruke i denne sammenheng. 1) sterk segregering fra majoritetssamfunnet, 2) akutt terrorfare, 3) høy kriminalitet, med særlig vekt på voldskriminalitet og 4) soner hvor politiet er redd for å gå inn.

Et litt lengre svar på det første spørsmålet kommer nå. Det er ikke sånn at de ferske tallene om befolkningssammensetning i Oslo i seg selvviser at vi raser avgårde mot parallellsamfunn. For det er altså slik at innvandrerandelen i flere bydeler i Oslo har steget jevnt og trutt de siste tiåra, uten at vi har utviklet parallellsamfunn av den tyåen som eksisterer i flere europeiske storbyer, målt etter de fire indikatorene jeg nevnte tidligere.

Oslopolitiet uttalte senest i april at innbyggerne i alle Oslos bydeler tar kontakt med sine lokale betjenter ved behov. Politiet nevner endatil at innbyggerne med minoritetsbakgrunn i større grad enn før ta rkontakt med politiet for å søke beskyttelse når vold i nære relasjoner, hatkriminalitet og tvangsgiftemål rammer.

Politiets statistikk over kriminaliteten i Oslo i fjor viser at det er en stødig nedgang i voldskriminalitet og vinningskriminalitet. Vi kan selvsagt ikke utelukke mørketall i denne sammenheng. Samtidig er det ikke til å komme vekk fra at disse tallene bør berolige alle de som frykter en svært sterk sammenheng mellom økende innvandring og økende volds og vinningskriminalitet i Oslo.

Så var det dette med terrorfare. Terrorfare er svært vanskelig å måle. Og det er få i Norge som sitter med presis kunnskap om risikoen for terroranslag til enhver tid. Det er liten tvil om at det har vært en viss forjøyet terrorfare i Norge de siste to årene. Den langvarige midlertidig bevæpninga var et av politiets svar på dette. Det er imidlertid liten grunn til å anta eller påstå at det er høyere terrorfare i Oslo enn det har vært  i andre europeiske storbyer de siste årene.

Den siste indikatoren på parallellsamfunnets eksistens er en svært sterk segregering. Vi kan trygt slå fast at om sterk segregering betyr at innvandrere og barn av innvandrere gjør det veldig mye dårligere på skolen, utdanner seg i mindre grad og har enormt mye høyere risiko for  arbeidsledighet - så finnes det i liten grad denne typen segregering i Oslo. Den finnes i noen grad, ja, men ikke massiv. Nøkkeltall fra SSB viser at innvandrerbefolkningen ligger noe under majoritetsbefolkningen på andel i utdanning og sysselsettingsgrad, men det er ikke snakk om enorme forskjeller og utviklingen går i riktig retning.

Når alt dette er sagt, så skal vi selvsagt passe oss for å bli blåøyde. For det finnes tendenser til utvikling av parallelle samfunn i Oslo. Det finnes barn og ungdommer i byen vår som lider under sterkt sosialt press gjennom æreskultur. Radikalisering er i noe grad på fremmarsj. Enkelte Osloskoler er segregerte i betydningen at det ikke finnes elever med etnisk norsk bakgrunn på disse. Jeg tror imdileritid ikke at vi løser disse høyst reelle problemene ved å drive med regelrett skremsel.

Det er av uvurderlig betydning at vi evner å ta slike problemer på alvor uten at vi må komme med bastante påstander om at Oslos drabantbyer snart kan bli farlige enklaver med lovløse tilstander, i samme åndedrag. Tendenser til parallelle virkeligheter er ille. Men det er politikernes oppgave å understreke forskjellen på tendenser til et parallellsamfunn og tilstedeværelsen av faktiske parallellsamfunn.

I stedet for å bare å nøre opp under en veldig voksende skepsis hos befolkningen, som allerede er bekymret for at vi får flere innvandrere, bør man også passe på å understreke at det er enkelte trekk ved den politikken som er ført i Oslo og i Norge som har fungert tålig greit.- Et eksempel på dette er boligpolitikk med eierlinje som sørger for at befolkningen i Oslo, uansett bydel føler eierskap til sin bolig, sitt nabolag og nærmiljø.

Et annet viktig poeng er at vi faktisk vet altfor lite om hva det er Osl ohar gjort "riktig" sammenlignet med en by som Göteborg, hvor tingenes tilstand er ganske annerledes. Vi må forsøke å finne ut nøyaktig hvorfor det _ikke_ er et tjuetalls uoppklarte skyteepisoder på Ammerud årlig. Eller hvordan politiet relativt sett har greid å oppnå høyere grad av tillit til Oslos innvandrerbefolkning enn i andre skandinaviske storbyer (viktig å legge vekt på relativt her, for det er også et stort forbedringspotensiale i Oslopolitiet hva gjelder metodebruk og problematikk knyttet til raseprofilering). Og hvorfor er det slik at innvandrere i Norge relaltivt sett utdanner seg i nesten like stor grad som majoritetsbefolkninge? Det er blant annet disse spørsmålene vi må besvare for å a) sørge for at vi fortsetter å ikke la parallellsamfunn utvikle seg i Oslo og b) gjøre alt som står i vår malt for å løse de reelle problemene knyttet til hatkriminalitet, radikalisering og æreskultur - for å nevne noe.

Men èn ting er sikkert, og dette blir svaret på mitt andre spørsmål; en god del av FrPs integreringspolitikk kommer ikke til å sørge for å løse de utfordringene jeg har skissert over. Økt bruk av midlertidige oppholdstillatelser, Europas strengeste regler for familiegjenforening og mangel på arbeidstillatelse under asylsøknadsprosess er politikk som ikke vil bedre integreringa i det hele tatt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Et anstendig samfunn forbyr ikke tigging

Publisert i Rogalands Avis 12.05.2017 Denne uka ble det klart at Sola kommune innfører et tiggeforbud. Kommunepolitikerne trekker fram litt ymse argumenter for vedtaket, men det er tydelig at den mye omtalte NRK-dokumentaren om tigging har spilt en rolle i å aktualisere dette. Dokumentaren som avdekker at tigging brukes av innreisende som et skalkeskjul for annen kriminalitet har opprørt mange av oss. Vi i De Grønne mener likevel at et forbud mot tigging er feil vei å gå. I et liberalt demokrati er det nemlig veldig rart at vi skal forby en i utgangspunktet harmløs handling, fordi den kan være skalkeskjul for kriminalitet. Diskusjonen hadde vært en helt annen (eller aldri oppstått!) om det gjaldt forbud mot å la folk pusse opp husene sine fordi oppussing av hus ofte er et skalkeskjul for kriminalitet. Vi forbyr hverken frisørsalonger, bilvaskerier eller hoteller, selv om både frisørsalonger, bilvaskerier og hoteller svært ofte brukes til å skjule både hvitvasking av penger, bedr

Luftfarten må også kutte utslipp

Jeg er veldig glad i å reise og mener det å ha muligheten til å fly er et privilegium. Et privilegium jeg også ønsker dagens oppvoksende generasjon skal ha tilgang på. Dessuten ønsker jeg en reiselivsnæring i vekst. Reising er et gode. Samtidig må vi huske at det er i både arbeidstakeres, turisters og ikke minst reiselivsnæringas interesse å bekjempe klimaendringer. Dette av den enkle grunn at klimaendringer som ikke stanses kan komme til å ødelegge noen av våre aller mest populære reisemål. Reiseglade mennesker burde være blant de aller første til å erkjenne godene ved å bekjempe global temperaturstigning. Når vi skal gjøre nettopp det, så må også luftfarten ta sin del av utslippskuttene. Det gjør de ikke i dag. Det er politikernes ansvar å gjøre noe med det. Utslipp fra fly sammenlignet med bil illustrerer godt hvor viktig og effektivt det er å kutte utslipp fra luftfarten. En helgetur til London tilsvarer like store utslipp av klimagasser som et halvt års gjennomsnittsforbruk

47 norske ulver skal skytes. Det er en skam.

Publisert i Dagbladet 25.09.2016 Etter at norske rovviltnemder forrige uke vedtok at 47 norske ulver skal skytes i vinter, har debatten om norsk rovdyrpolitikk fått nytt liv. Blant de som støtter vedtaket er det særlig tre argumenter som stadig løftes fram for å rettferdiggjøre uttak av to tredjedeler av den norske ulvebestanden. Ingen av dem holder vann. Først må vi ha det klart for oss hva det egentlig betyr at to tredjedeler av den norske ulvebestanden skal skytes samtidig som ulvesonen innskrenkes. Med en bestand på under 40 individer vil forutsetningene for sunn reproduksjon svekkes radikalt. I praksis vil dette være et stort steg på vei mot utryddelse av ulv i norsk fauna. Hvorfor mener noen at dette er greit og riktig? Det første argumentet som trekkes fram er at den todelte målsetningen om levende beitenæring og levedyktig ulvebestand, er umulig. Ulven må vike for sauenæringa fordi belastningen på sauebønder og befolkning forøvrig i, og i randen av ulvesonen er for