Gå til hovedinnhold

Byplanlegging - vi trenger en ny kurs.

I ukeavisa Dag og Tid kunne man idag lese at vi går nok en ny vinter, med dårlig byluftkvalitet i møte. I Stavanger Aftenblad kunne man forrige uke lese at byen får strykkarakter på luftkvalitet i likhet med Bergen, Oslo og Trondheim. Målingene er laget som et gjennomsnitt av de siste tre års gjennomsnittskvalitet. 

Vi vet at tungt forurensa luft i storbyene gjør oss syke. Svevestøv absorberes av lungene våre, mens nitrogenoksid forgifter bymiljøet. Vi vet at det er farlig, vi vet at luftkvaliteten bare er nok et symptom på en ubehagelig sannhet. Byplanlegginga går i feil retning, bilen blir vektlagt i større grad enn mennesket, helsa og ikke minst klima. 

Det er et alarmerende sterkt behov for retningsskifte innen byplanlegginga. Skal vi bygge og forme lavutslipps-byer ha håp om å innfri ESAs krav til luftkvalitet så snart som mulig, eller skal vi rett og slett fortsette å bygge byer for bilister? For det er her problemets kjerne ligger – i personbiltrafikken. 
Vi kan selvsagt distansere oss litt fra problemet ved å minimere det til ubetydelige faktum som; vi kjører for gamle biler, andelen dieselmotorer er for høy etc. Eller vi kan si det sant som er; vi kjører rett og slett for mye bil. Punktum. 

Skal vi ha et reelt håp om å snu denne utviklinga kan vi ikke hvile våre bilseterumper på pinglete virkemidler som vedovnvrakpant og såkalte ”trafikkregulerende tiltak”. Vi kan ikke gjemme oss vekk og tenke at pisker vi bare litt ekstra med økt rushtidsavgift, får vi bare en litt nyere bilpark – så er saken ute av verden. Den kommer til å innhente oss, helt til vi velger å ta problemet ved roten og innse at her må arbeid til. 

Både nasjonalt og regionalt må politikerne ta sikte på å bekjempe en bilistkultur som gjennomsyrer samferdselspolitikken i skremmende høy grad. Det må prioriteres sykkel og gangvei foran flere felt, investeres mye hardere i kollektivtilbudet. Det holder ikke å gjøre det dyrere å kjøre bil i en region som f. eks Stor-Stavanger hvor de fleste allerede har råd til 2-3 kjøretøy, og bilen alltid utkonkurrerer bussen på reisetid – selv med kø. Nei, man må våge å tro at kollektivtilbudet kan bli mer effektivt og populært enn bilen, også må man handle der etter.


Bystyre og fylkestingspolitikere, dere må hente supersatsninga på kollektiv, på sykkel, på grønne løsninger ut av ”på-sikt-kategorien”. Når klimagassutslippene går opp, lufta gjør folk sjuke og vi bruker timevis på kø hver eneste dag, er det et signal om at den virkelige kursendringen i byplanlegginga burde begynt for lenge siden. Vi trenger et paradigmeskifte – vi skal ha en byplanlegging med mennesket og ikke bilen som norm. Folk må få et bedre alternativ til bilen, for først da begynner man å bevege seg i retning de virkelige målene. For det er vel dit vi v? Løsninga – den ligger i lufta –, men griper dere den?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Et anstendig samfunn forbyr ikke tigging

Publisert i Rogalands Avis 12.05.2017 Denne uka ble det klart at Sola kommune innfører et tiggeforbud. Kommunepolitikerne trekker fram litt ymse argumenter for vedtaket, men det er tydelig at den mye omtalte NRK-dokumentaren om tigging har spilt en rolle i å aktualisere dette. Dokumentaren som avdekker at tigging brukes av innreisende som et skalkeskjul for annen kriminalitet har opprørt mange av oss. Vi i De Grønne mener likevel at et forbud mot tigging er feil vei å gå. I et liberalt demokrati er det nemlig veldig rart at vi skal forby en i utgangspunktet harmløs handling, fordi den kan være skalkeskjul for kriminalitet. Diskusjonen hadde vært en helt annen (eller aldri oppstått!) om det gjaldt forbud mot å la folk pusse opp husene sine fordi oppussing av hus ofte er et skalkeskjul for kriminalitet. Vi forbyr hverken frisørsalonger, bilvaskerier eller hoteller, selv om både frisørsalonger, bilvaskerier og hoteller svært ofte brukes til å skjule både hvitvasking av penger, bedr

Luftfarten må også kutte utslipp

Jeg er veldig glad i å reise og mener det å ha muligheten til å fly er et privilegium. Et privilegium jeg også ønsker dagens oppvoksende generasjon skal ha tilgang på. Dessuten ønsker jeg en reiselivsnæring i vekst. Reising er et gode. Samtidig må vi huske at det er i både arbeidstakeres, turisters og ikke minst reiselivsnæringas interesse å bekjempe klimaendringer. Dette av den enkle grunn at klimaendringer som ikke stanses kan komme til å ødelegge noen av våre aller mest populære reisemål. Reiseglade mennesker burde være blant de aller første til å erkjenne godene ved å bekjempe global temperaturstigning. Når vi skal gjøre nettopp det, så må også luftfarten ta sin del av utslippskuttene. Det gjør de ikke i dag. Det er politikernes ansvar å gjøre noe med det. Utslipp fra fly sammenlignet med bil illustrerer godt hvor viktig og effektivt det er å kutte utslipp fra luftfarten. En helgetur til London tilsvarer like store utslipp av klimagasser som et halvt års gjennomsnittsforbruk

47 norske ulver skal skytes. Det er en skam.

Publisert i Dagbladet 25.09.2016 Etter at norske rovviltnemder forrige uke vedtok at 47 norske ulver skal skytes i vinter, har debatten om norsk rovdyrpolitikk fått nytt liv. Blant de som støtter vedtaket er det særlig tre argumenter som stadig løftes fram for å rettferdiggjøre uttak av to tredjedeler av den norske ulvebestanden. Ingen av dem holder vann. Først må vi ha det klart for oss hva det egentlig betyr at to tredjedeler av den norske ulvebestanden skal skytes samtidig som ulvesonen innskrenkes. Med en bestand på under 40 individer vil forutsetningene for sunn reproduksjon svekkes radikalt. I praksis vil dette være et stort steg på vei mot utryddelse av ulv i norsk fauna. Hvorfor mener noen at dette er greit og riktig? Det første argumentet som trekkes fram er at den todelte målsetningen om levende beitenæring og levedyktig ulvebestand, er umulig. Ulven må vike for sauenæringa fordi belastningen på sauebønder og befolkning forøvrig i, og i randen av ulvesonen er for