Gå til hovedinnhold

Menneskevennlig byutvikling


Haugesund kommune går over sommeren i gang med å fjerne parkeringsplasser sør for Biblioteket i sentrum. Arealet som før har vært forbeholdt biler, skal nå tilegnes mennesker.
Nå blir det park og lekeplass for de minste. Dette er en gledelig nyhet! Slike omreguleringer er med til å skape et mer levende sentrum. Å prioritere syklende, gående og kollektivreisende i bykjernen bør bli et overordnet prinsipp i all byplanlegging. 

Det er ventet enorm vekst i personreiser i hele Rogaland de neste 15 årene. Nasjonale og lokale politikere ønsker veksten skal skje på buss, sykkel og gangveier. Det er det god grunn til. Om all vekst i personreiser skal tas av bilen ville vi forpestet luftkvaliteten, bykjernene ville blitt utrivelige og verst: de fleste av oss ville brukt mange flere timer i uka på å sitte i kø inn og ut av Haugesund.

De folkevalgte forventer at folk i stadig større grad skal velge el-sykkel eller buss. Tirsdag vedtok Fylkestinget å innføre lavprisbillett på buss, som en varig løsning i Haugesundsområdet. Prøveprosjektet har gitt enormt gode resultater. Mange flere reiser kollektivt, en utvikling som bekrefter at god tilrettelegging for det man ønsker mer av, virker.   Men forbedringspotensialet for kollektivtransport fra Haugesund ut mot distriktene og tilgang på sykkelveier er fortsatt stort i Haugesund. Men, samtidig som det jobbes med å utbedre dette må vi også forberede oss på at stadig færre skal kjøre bil inne i selve bykjernen. Da er det en helt riktig prioritering å fjerne parkeringsplasser. Dette gir oss mer plass i bykjernen til å skape trivsel, bedre framkommelighet for gående og syklende og flere muligheter til å skape møteplasser og grønne lunger som bidrar til en mer attraktiv bykjerne. Et naturlig neste skritt må være at nye arbeidsplasser og boliger som etableres i eller rundt bykjernen skal være i nærheten av kollektivknutepunkt.

En by med færre parkeringsplasser, og flere sykkel og kollektivreisende, er en god og sunn by. Det er en by også tilgjengelig for barn og lungesyke. Det er en by med mer plass til byliv og felleskap i det offentlige rom. Samvær i parker, ved lekeapparatene og i gata. En by som kan lokke med så mye mer enn det kjøpesentre kan. Det er en by man kommer seg til - kanskje om nødvendig med bil, men ikke en by hvor bilen er det primære fremkomstmiddelet inne i selve sentrum. Vi gleder oss til å se den nye parken tar form. Og vi er klare til å føre en helhetlig politikk for et menneskevennlig og mer levende Haugesund sentrum.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Et anstendig samfunn forbyr ikke tigging

Publisert i Rogalands Avis 12.05.2017 Denne uka ble det klart at Sola kommune innfører et tiggeforbud. Kommunepolitikerne trekker fram litt ymse argumenter for vedtaket, men det er tydelig at den mye omtalte NRK-dokumentaren om tigging har spilt en rolle i å aktualisere dette. Dokumentaren som avdekker at tigging brukes av innreisende som et skalkeskjul for annen kriminalitet har opprørt mange av oss. Vi i De Grønne mener likevel at et forbud mot tigging er feil vei å gå. I et liberalt demokrati er det nemlig veldig rart at vi skal forby en i utgangspunktet harmløs handling, fordi den kan være skalkeskjul for kriminalitet. Diskusjonen hadde vært en helt annen (eller aldri oppstått!) om det gjaldt forbud mot å la folk pusse opp husene sine fordi oppussing av hus ofte er et skalkeskjul for kriminalitet. Vi forbyr hverken frisørsalonger, bilvaskerier eller hoteller, selv om både frisørsalonger, bilvaskerier og hoteller svært ofte brukes til å skjule både hvitvasking av penger, bedr

Luftfarten må også kutte utslipp

Jeg er veldig glad i å reise og mener det å ha muligheten til å fly er et privilegium. Et privilegium jeg også ønsker dagens oppvoksende generasjon skal ha tilgang på. Dessuten ønsker jeg en reiselivsnæring i vekst. Reising er et gode. Samtidig må vi huske at det er i både arbeidstakeres, turisters og ikke minst reiselivsnæringas interesse å bekjempe klimaendringer. Dette av den enkle grunn at klimaendringer som ikke stanses kan komme til å ødelegge noen av våre aller mest populære reisemål. Reiseglade mennesker burde være blant de aller første til å erkjenne godene ved å bekjempe global temperaturstigning. Når vi skal gjøre nettopp det, så må også luftfarten ta sin del av utslippskuttene. Det gjør de ikke i dag. Det er politikernes ansvar å gjøre noe med det. Utslipp fra fly sammenlignet med bil illustrerer godt hvor viktig og effektivt det er å kutte utslipp fra luftfarten. En helgetur til London tilsvarer like store utslipp av klimagasser som et halvt års gjennomsnittsforbruk

47 norske ulver skal skytes. Det er en skam.

Publisert i Dagbladet 25.09.2016 Etter at norske rovviltnemder forrige uke vedtok at 47 norske ulver skal skytes i vinter, har debatten om norsk rovdyrpolitikk fått nytt liv. Blant de som støtter vedtaket er det særlig tre argumenter som stadig løftes fram for å rettferdiggjøre uttak av to tredjedeler av den norske ulvebestanden. Ingen av dem holder vann. Først må vi ha det klart for oss hva det egentlig betyr at to tredjedeler av den norske ulvebestanden skal skytes samtidig som ulvesonen innskrenkes. Med en bestand på under 40 individer vil forutsetningene for sunn reproduksjon svekkes radikalt. I praksis vil dette være et stort steg på vei mot utryddelse av ulv i norsk fauna. Hvorfor mener noen at dette er greit og riktig? Det første argumentet som trekkes fram er at den todelte målsetningen om levende beitenæring og levedyktig ulvebestand, er umulig. Ulven må vike for sauenæringa fordi belastningen på sauebønder og befolkning forøvrig i, og i randen av ulvesonen er for